tisdag 18 september 2012

Le professeur

Läraren är väldigt viktigt för att eleverna ska lära sig någonting. När jag säger det är jag självklart väldigt partiskt eftersom det är det yrket jag utbildar mig till, men av erfarenheten jag får här i Frankrike som elev slår det mig verkligen vilken skillnad det är. Jag känner t o m innan läraren börjat undervisa om det är någon man kommer att tycka om. Nu är det ju inte så att jag ogillar mina lärare här i Frankrike, bara att jag föredrar vissa före andra. Ur ett didaktiskt och pedagogiskt perspektiv är några att föredra. Vad skulle ni säga om de här två olika alternativen?

Lärare 1 - Kommer in i klassrummet, hälsar inte utan sätter sig bakom katedern, plockar fram alla sina papper och börjar sedan prata. Detta gör läraren utan att eleverna har hunnit uppmärksamma att läraren börjat sin lektion, kan vara något med att hon inte hälsade kanske.

Lärare 2 - Med ett stort leende hälsar läraren på eleverna och lägger sina papper på katedern och placerar sig sedan fram den. Hon väntar tills alla eleverna lyssnar uppmärksamt på henne och börjar med att fråga om allting är bra med oss.

Jag tror inte jag behöver förklara närmare vilken variant som tilltalar mig. Bara att börja lektionen på två olika sätt bestämmer atmosfären. Det spelar nästan ingen roll hur duktig lärare 1 är för jag lyssnar inte riktigt. Jag stör mig på att hon sitter bakom katedern, läser innantill på sina anteckningar och skriver nästan ingenting på tavlan. Sedan är det klart att mina bristande kunskaper i det franska språket påverkar situationen, men inte så mycket att jag önskar jag valt en annan kurs. Det känns tråkigt för ämnet är väldigt intressant. Jag tänker ge henne en chans, det är ju samtidigt en utmaning som jag är villig att anta. Klara av en riktigt fransk kurs som använder sig av den gamla pedagogiken (katederundervisning) och det är upp till var och en att göra sitt bästa för att förstå. Jag glömde tillägga att hon frågar aldrig om alla har förstått eller om vi har några frågor. Det lämnas inget utrymme till det. Nej det är bara att konstatera att man blir lite "förstörd" när man lärt sig teorin om didaktik och pedagogik och sedan får uppleva den sämre sidan av den.

Detta var lite funderingar och tankar efter en lång skoldag fylld med svåra kurser om hur man faktiskt undervisar här. Jag undrar om något av detta material här kommer ge mig en bra idé till min uppsats jag ska skriva nästa termin. Vem vet?

À bientôt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar